27 Eylül 2007 Perşembe

RIFAT ILGAZ KÜLTÜR VE SANAT EVİ AÇILDI

Rıfat Ilgaz ölümünün 14. yılında doğum yeri olan Kastamonu’nun Cide ilçesinde düzenlenen Cide Rıfat Ilgaz Sarıyazma Kültür ve Sanat Festivali kapsamında yapılan etkinliklerle anıldı.

Bu yıl 12. si düzenlenen Cide Rıfat Ilgaz Sarıyazma Kültür ve Sanat Festivali’ne Cide Kaymakamı Mustafa Ayhan, Cide Belediye Başkanı Nejdet Demir, Kastamonu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Bahri Gökçebay, CHP Kastamonu Milletvekili Mehmet Yıldırım, Aydın Ilgaz, Nilgün Ilgaz, İstanbul’dan gelen CUMOK üyeleri ve Rıfat Ilgaz dostları katıldı. Etkinlikler kapsamında Rıfat Ilgaz’ın 1911 yılında doğduğu, müzeye dönüştürülen evin de açılışı yapıldı.

Şiddetli yağmur nedeniyle Memduh İner Kültür Salonu’nda yapılan saygı duruşu ve İstiklal Marşı’nın söylenmesinden sonra Belediye Meydanı’ndaki Atatürk Anıtına çelenk bırakıldı.

Memduh İner Kültür Salonu’nda devam eden açılışta ilk olarak, Rıfat Ilgaz Kültür Merkezi adına Aydın Ilgaz söz aldı. Oldukça duygulu olduğu gözlenen Aydın Ilgaz zaman zaman gözyaşlarını da tutamadı. Aydın Ilgaz, Cide’de “değişim” için ilk adımların Rıfat Ilgaz Kültür ve Sanat Evi’nin açılmasıyla atıldığını belirterek “Eminim ki babam da bizleri bir yerlerden gururla, mutlu bir şekilde izliyordur.” dedi. Rıfat Ilgaz’ın Sarı Yazma romanında söylediği “ne iyi etmiş de anam beni bu cana yakın memlekette doğurmuş” sözünü hatırlatarak “Geçen yıl Kastamonu Meslek Yüksekokulu’nda Prof. Dr. Bahri Gökçebay önderliğinde yaklaşık yüz yazar ve akademisyenin katıldığı bir sempozyum düzenlendi. Kastamonu Meslek Yüksekokulunún Kastamonu Üniversitesi, Prof. Dr. Bahri Gökçebay’ın da rektör olması hepimiz için bir şanstır. Önümüzdeki yıl Cide’mize bir meslek yüksek okulu açılırsa, Cide’miz geleceğe daha sağlam adımlarla yürüyecektir. Yine kaymakamımız Mustafa Ayhan’ın çabalarıyla Cide Halk Eğitim merkezi yenilendi. Ve toplantı salonuna Rıfat Ilgaz adı verildi. ‘Cide’nin geleceği’ dediği gençler Rıfat Ilgaz’larına sahip çıkıyorlar.” dedi.



Daha sonra söz alan Kastamonu Üniversitesi rektörü Prof. Dr. Bahri Gökçebay ise; Kastamonu’nun Türkiye’nin 17. büyük ili olmasına rağmen eğitim kurumları yönünden fakir olduğunu, siyasi otoritenin de desteğiyle bir eğitim hamlesine girişeceklerini belirterek “Rektör olduktan kısa bir süre sonra gerek Cideli yöneticiler gerekse Aydın Ilgaz ziyaretime gelerek ‘okul’ isteklerini belirttiler. Önümüzdeki eğitim yılına Cide’de bir meslek yüksekokulu açacağız, Cidelilerle el ele vererek…” dedi.



Rıfat Ilgaz’ın 1911 yılında doğduğu evi, 14 ay gibi kısa bir sürede aslına uygun olarak yeniden yapan ve 12. Cide Rıfat Ilgaz Sarıyazma Kültür ve Sanat Festivali’ne yetiştiren, Cide Belediye Başkanı Nejdet Demir ise, siyasetçi değil hizmet adamı olduğunu belirterek sözlerine şöyle devam etti “Bugün benim için çok önemli bir gün… Ömrümün en önemli hizmetini gerçekleştirdiğimi düşünüyorum. Lise öğrencisiyken tanışma şansı bulduğum Rıfat Ilgaz’ımızın doğduğu evin yapımını tamamlamak benim için çok önemliydi. Evin yapımında emeği geçen kaymakamımız Mustafa Ayhan, belediyemiz işçilerine ve Rıfat Ilgaz dostlarına teşekkür ederim.”

CHP Kastamonu Milletvekili Mehmet Yıldırım ise Rıfat Ilgaz’ın romanları ve şiirleriyle tarihe sığmayan bir dev olduğunu hatırlatarak, Rıfat Ilgaz’a sadece Cide’nin değil aydınlık Türkiye’nin ihtiyacı olduğunu belirtti.

Son olarak söz alan Cide Kaymakamı Mustafa Ayhan ise “Festivaller düzenlendikleri yerlerin birlik ve beraberliklerini geliştiren toplumsal bayramlardır. Rıfat Ilgaz Kültür ve Sant Evi’nin açılması bana göre bu yılın en önemli olayı. Cide halkı Rıfat Ilgaz’ın mirasına sahip çıkmalı… Rıfat Ilgaz ne iyi etmişte Cide’de doğmuş” dedi.

Açılış konuşmaları sonrası Cumhuriyet İlköğretim Okulu öğrencilerinden oluşan Sarıyazma Folklor Ekibi’nin gösterisi ilgiyle izlendi.

Belediye meydanından başlayan festival yürüyüşüne ise Cide halkı büyük ilgi gösterdi. İlk olarak Cide Toplum Merkezi’nin (CİTOM) açılışı yapıldı.

Yürüyüş kortejini Rıfat Ilgaz’ın doğduğu evin önünde bugüne kadar düzenlenen festivallerde görülmeyen bir kalabalık bekliyordu. Yaklaşık 2000 kişinin alkışları arasında Cide Kaymakamı Mustafa Ayhan, Cide Belediye Başkanı Nejdet Demir, Kastamonu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Bahri Gökçebay, CHP Kastamonu Milletvekili Mehmet Yıldırım, Cide ADD’nin geçtiğimiz dönem başkanlığını yapan Huriye Öztürkoğlu ve Aydın Ilgaz tarafından Rıfat Ilgaz Kültür ve Sanat Evi’nin açılışı yapıldı. Cide Halk Eğitim Merkezi Folklor grubunun gösterisi sonrası, açılışı yapılan

Rıfat Ilgaz Kültür ve Sanat Evi’nin bahçesinde bir kokteyl düzenlendi.

Kokteyl sonrası CİTOM- Rıfat Ilgaz Toplantı Salonu’nda Recai Yılmaz tarafından hazırlanan “Rıfat Ilgaz ve Cide” konulu bir dia gösterisi sunulurken, öğrencilerde Rıfat Ilgaz’ın şiirlerini okudular.

Festivalin ikinci günü Cide Atatürkçü Düşünce Derneği’nin bahçesinde Rıfat Ilgaz dostlarının katılımıyla yapılan kahvaltı sonrası “Karatma geceleri” izlendi.

Cideli dostlarının Rıfat Ilgaz’ı anlatacağı etkinlik öncesi Karabey Aydoğan kısa bir türkü resitali sundu.

Sonrasında ise söz Rıfat Ilgaz dostlarına verildi…

Nejdet Demir (Cide Belediye Başkanı):

Duygularımı anlatmakta zorlanıyorum. 9–10 yaşlarından itibaren hem okuyan hem de çalışan birisiydim. İnşaatlarda demir bükerdik. Lisede okurken, dersimiz olmadığı zamanlarda Rıfat Ilgaz’ın yanına giderdik arkadaşlarımla… Rıfat Hoca benim ve arkadaşlarımın çalışmaktan nasırlaşmış ellerimize bakar, saçlarımızı sevgiyle okşardı. İşte emekçiden, ezilenden yana olan tavrı beni doğduğu evi yapmaya yöneltti. Bu konuda Devrek’ten arayan emekli bir öğretmenin söylediklerini de unutamıyorum. Bir televizyon programı sonrası beni arayan –adını vermeyen- emekli bir öğretmenimiz şunları söylemişti: “Başkan televizyonda Rıfat Ilgaz’ın doğduğu evin halini görünce çok üzüldüm. Emekli maaşından başka geliri olmayan yatalak bir öğretmenim. Ben emekli maaşımı vermeye hazırım, yeter ki siz evi yapın.” O sözleri duyduğumda ne hale geldiğimi tahmin bile edemizsiniz. Ev bitince kendisine ulaşmaya çalıştık, bu mutlu günümüzde yanımızda olsun diye… Ulaşamadık maalesef… Seçim bildirgemde Rıfat Ilgaz’ın evini yapacağım, sarı barok çiçeği dikeceğim dedim, sözlerimi tuttum. Rıfat Ilgaz Cide’miz için büyük bir şans… Saygıyla anıyorum…

Hasan Sözen:

Tavizkâr olmayan bir dünya görüne sahipti…

12 Eylül’de bizi üniversiteye aldıklarında, gözlerimiz bağlı…

Rıfat Ilgaz ayakta duramıyor, 70 yaşında…

‘Ben sosyalistim’ deyip ayağa kalkmıyor... Şimdi düşünüyorum da kaç kişi böyle davranabilir. İnatçılığı, tutarlılığı, insan sevgisi ve emeğe verdiği değerle aydın bir dostumdu.

Ali Kesim (Yeni Cide Postası Sahibi)

Rıfat Ilgaz’ın “Mikrop’ları önce Cide’yi, sonra Kastamonu’yu sonrada bütün dünyayı sardı. Cide Devlet Hastanesi’nde yattığı günlerdi. Cide’ye yerleştiği dönemlerde ‘Çocuklarımıza mikrop bulaştırıyor!’ diyen dört kişi yanıma gelerek ‘Hocayı ziyaret etmek istiyoruz,’ dediler. Hoca’nın yanına gittik. Onları gördüğünde ‘yaklaşmayın, yaklaşmayın! Size mikroplarım bulaşır’ deyince hemen odadan çıktılar. Ben, hocam biz sizin mikroplarınızı gururla taşıyoruz, deyince ‘Zaten size söylemedim.’ Dedi.

Minibüsçü Süleyman Salcı

1983 yılında Batı Karadeniz gazetesinin Rıfat Ilgaz için imza günü düzenlediğini duymuştum. İmza gününün düzenlendiği kitapevine gidip, sıraya girdim. Beni görünce ‘Süleyman çık sıradan! Seninle işimiz var,’ deyip yanına çağırdı. Ertesi gün Safranbolu’da bir köy kahvesine gittik. Meğer Hababam Sınıfı’nın kahramanlarından ‘İnek Şaban’ o köyde oturuyormuş. Kahvedekilere ‘Burada ne derler buna?’ dedi. ‘Öküz Ahmet’ dediler. Bunun üzerine ‘Valla bu halk işini biliyor. Sadece cinsiyet farkı var.’ Dedi.

Huriye Öztürkoğlu:

Cideli bir ‘sarıyazmalı’ olarak Rıfat Ilgaz için bir şeyler yapmak beni mutlu ediyor. Rıfat Ilgaz’ın doğduğu evin müze olması Cide ADD üyelerini gururlandırmıştır.

Vildan Usta:

Rıfat Ilgaz gibi Cumhuriyet İlköğretim Okulu’nda okudum ve oraya öğretmen oldum. Yılsonu müsameresi için Rıfat Ilgaz’dan bir oyun yazmasını istedik. Türk Çocukları Türk Çocukları adlı oyunu yazdı, o oyunla Çatalzeytin Festivali’nde ödül kazandık… Daha sonara yine Rıfat Ilgaz’ın yazdığı Uzun Eşek ve Deniz Kızı Direk İster adlı oyunlarını oynadık.

Mesut Yılmazer:

Rıfat Ilgaz’la evimizde kiracı olarak oturduğu günlerde tanıştım. Beş katlı evimizin dördüncü katında oturuyordu. Ruhi Su’nun plaklarını ilk kez onun evinde dinledim, Cumhuriyet gazetesini de ilk kez orada gördüm. Cide’de 12 Eylül operasyonlarının Rıfat Ilgaz’a karşı yapıldığını düşünüyorum. Elleri ve gözleri bağlı Rıfat Ilgaz ve dostları Mustafa Yılmazer, Mehmet Yıldırım ve Muammer Karayel’in mavi bereli komandolar arasında Cide caddelerinde dolaştırılarak karakola götürülmesini de gördüm. Babamın tutuklandığını duyunca da eve giderek, bütün sol içerikli kitapları ıslanmayacak şekilde kuyuya sarkıttım. Stadın orada buluna bir söğüt ağacına tırmanarak, karakoldaki hareketlenmeleri izledim. Cideli üç esnafın verdiği bilgiler ışığında aydınlar ve öğretmenler gözaltına alındılar. Son grupta 3 kız öğrenci de vardı. O gece dükkânda uyudum. Ertesi gün bizim eve de geldiler, Rıfat Ilgaz ve Fakir Baykurt’un kitaplarını aldılar. O günlerden beri bana ve benim gibi düşünenler komünist diyorlar. Cideliler o günlerde ne Rıfat Ilgaz’a ne de aydınlara sahip çıkmadılar. Şimdi ise Rıfat Ilgaz adına düzenlene festivalden para kazanıyorlar. Ama Rıfat Ilgaz onlar için hâlâ komünisttir. Cide’yi ve Cideliyi çok seven Rıfat Ilgaz buradan kırgın ayrıldı. O günlerde Rıfat Ilgaz’ı tanımadıklarını söyleyenler, bugün onun en yakın dostu olduklarını gururla söylüyorlar…

Rıfat Ilgaz Kültür ve Sanat Evi’nin bahçesinde yapılan Cide Yemekleri Kermesi, Cide dışından gelen konukların ilgisiyle karşılaştı. Öyle ki yemekler büyük bir iştahla yenirken, bir yandan da tarifler alındı.

Grup Efekt konseri öncesi Kastamonu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Bahri Gökçebay’a festivale olan katkıları nedeniyle, Cide Kaymakamı Mustafa Ayhan, Cide Belediye Başkanı Nejdet Demir ve Aydın Ilgaz tarafından bir plaket verildi.

Prof. Dr. Bahri Gökçebay plaketini aldıktan sonra ise bütün Cidelileri mutlu eden şu sözleri söyledi “Seneye burada bir meslek yüksek okulu açacağız. Adını da Rıfat Ilgaz Meslek Yüksekokulu koyacağız.”

Cideliler çok sevdikleri yazarları Rıfat Ilgaz adına bir okula kavuşacak olmanın mutluluğuyla, Grup Efekt’in söylediği şarkılara neşeyle eşlik ettiler…

Hiç yorum yok: